A Buddhizmus — amit a századfordulón még alig ismertek Ázsián kívül — ma
világvallás. A buddhizmust általában a történelmi buddhaként ismert Gótama
Sziddhártától (Gautama Siddhartha) eredeztetik, aki i. e. 563–483 között élt, a
harcosok kasztjába tartozó uralkodó család fiaként. Maga a buddha szó
jelentése: felébredett, megvilágosodott, olyan lény, aki megszabadult az anyagi
világ kötöttségeitől, és megvalósította a tökéletes, zavarodottságtól és
szennyeződésektől mentes tudatosság állapotát.
Sziddhárta csodás körülmények között
született Indiában. Buddha édesanyja, Maha-Májá királyné így foganta őt
álomban: „Négy őrző angyal jött, felemelte őt a dívánnyal együtt, és elvitte őt
a Himalájára . . . Azután ezen őrző angyalok feleségei jöttek,
elvezették őt az Anotatta-tóhoz, s ott megfürdették, hogy lemossák róla az
emberi szennyet . . . Nem messze onnan van az Ezüst-hegy, s annak
csúcsán az aranypalota. Ott fejrészével kelet felé elhelyeztek egy isteni
díványt, s arra lefektették a királynét. Ekkor a leendő Buddha csodálatos fehér
elefánttá változott . . . felment az Ezüst-hegyre . . . jobb
oldalával a dívány felé fordulva, háromszor körüljárta azt, megérintette
édesanyja jobb oldalát, s mintegy belépett az ő méhébe. Így történt a
fogantatás a nyári napfordulati ünnepség idején.” Amikor a királyné elmondta
álmát férjének, a királynak, az hívatott 64 kitűnő hindu papot, enni adott
nekik és felöltöztette őket, majd kérte tőlük az álom megfejtését. A papok
magyarázata így hangzott: „Légy nyugodt, ó nagy Király! . . . Fiad
születik. Ha az otthoni életet választja majd, király lesz, a világ ura; ha
azonban elhagyja otthonát és visszavonul a világtól, buddha lesz, elűzi a bűn
felhőit és a világ ostobaságát.”
Születésétől az uralkodó család fiatal hercegeként nevelkedett. Tizenhat
éves korában feleségül vette unokatestvérét, a szépséges Jasodhara hercegnőt.
Házasságkötése után közel tizenhárom évig élt fényűző életet boldog
tudatlanságban, mit sem sejtve a palota kapuin kívüli élet viszontagságairól.
Az idő előrehaladtával fokozatosan sejtette meg az igazságot. Életének 29.
évében, amely fordulópont lett számára. Mi volt az előbb említett „fordulópont”
Sziddhárta életében? A fordulat akkor történt, amikor először látott egy
beteget, egy aggastyánt és egy halottat. Ez a tapasztalat kínzó kérdést vetett
fel benne az élet értelmével kapcsolatban: Vajon az ember csupán azért
születik, hogy szenvedjen, megöregedjen és meghaljon? Elhatározta, hogy
megtalálja a csodaszert az emberiség ezen általános betegségére. Feladta a
királyi örömöket, s egy éjjel elhagyta otthonát. Levágta haját, az
aszkéták egyszerű köntösét öltötte magára, és az igazság keresésére indult.” A
következő hat évet hindu tanítók és guruk között töltötte. Tőlük várta a
választ, de mindhiába. A beszámolókban az áll, hogy átadta magát a
meditációnak, böjtölt, gyakorolta a jógát és szigorú aszkéta életet élt. Mégsem
találta meg az elmebeli békét, s nem jutott el a megvilágosodásra. Végül is
megértette, hogy a szigorú aszkézis éppen olyan haszontalan volt, mint korábbi
élete a teljes bőségben. Attól kezdve követte a — saját elnevezése szerinti — „középutat”,
s kerülte mind az egyik, mind a másik szélsőséges életmódot.
A megvilágosodás
Meg volt győződve arról, hogy létezik válasz a kérdésére, de azt csak a
meditáció által találhatja meg. Ezért letelepedett egy „pipal”-fa, vagyis egy
indiai fügefa alá, és átadta magát a meditációnak. Négy hétig állhatatosan
folytatta azt, ellenállva Mára, az ördög valamennyi támadásának és
kísértésének, míg végül felülemelkedett minden ismereten és minden megértésen.
Egy éjszakai elmélkedése alatt döbbent rá arra, hogy a szenvedés - azaz a lét
alapvetően nem kielégítő volta- a tudatlanságból fakad. A szenvedés oka a mohó
vágy), mely a tudatlanságból fakad; a szenvedéstől való megszabadulás, ha
megszüntetjük az okát. Ennek módszere pedig a Nemes Nyolcrétű Ösvény. Az, aki
legyőzte a tudatlanságot, képes megszabadulni a létszomjtól, így eléri a
Nirvánát.
Miután elnyerte a megvilágosodást és legyőzte kezdeti tétovázását, Buddha
elkezdte tanítani másoknak újonnan talált igazságát, a dharmát. Első és
valószínűleg legfontosabb prédikációját egy Benáresz közelében levő
szarvasparkban tartotta öt bhiksu — tanítvány vagy szerzetes — előtt. Ebben azt
tanította: az embernek ahhoz, hogy megtalálja a megmentést, az érzéki
gyönyöröket és az aszkétizmust egyaránt kerülnie kell, s a „középutat” kell
követnie. Ezenkívül meg kell értenie, és figyelembe kell vennie a „négy nemes
igazság”-ot, amely röviden a következőképpen foglalható össze:
1. Minden létezés, szenvedés.
2. A szenvedés a vágyból és a sóvárgásból támad.
3. A vágy megszűnése a szenvedés végét jelenti.
4. A vágy megszűnéséhez vezető út a „nyolcszoros út”, ami szabályozza a viselkedést, a gondolkodást és a hitet.
Ez a „középút”-ról és a „négy nemes igazság”-ról tartott prédikáció
ismerteti a megvilágosodásnak és Buddha összes tanításának a lényegét. Gautama
nem állította azt, hogy prédikációja isteni ihletésű, magának tulajdonította
beszédét. Úgy tartják, hogy a halálos ágyán Buddha ezt mondta tanítványainak:
„Egyedül az igazság legyen megmentésetek vezérfonala; ne tekintsetek
segítségért magatokon kívül senkire!” Buddha szerint a megvilágosodás tehát nem
Istentől jön, hanem azáltal, hogy az ember személyesen fáradozik a helyes
gondolkodásmód kialakításán és azon, hogy jó cselekedeteket vigyen véghez.
Az eszencia
A Buddha nem Isten, nem is egy Isten földi megtestesülése, hanem ember,
aki ki van téve a betegségeknek, megöregedésnek, s akinek az élete szintén
halállal végződik. De megkülönbözteti a többi embertől, hogy minden szenvedélyt
és elvakultságot legyőzött, azaz megvilágosodott, megvalósította a Nirvánát.
Buddha tehát ember, aki legyőzött önmagában minden szenvedélyt, szellemi
tökéletessége következtében hatalmas erők bontakozhattak ki benne, és erre a
tudásra saját erejéből tett szert, nem más tanítómesterek, isteni
kinyilatkozás, vagy szent iratok tanulmányozásának a segítségével. Buddha
tanítása szerint ez az út azonban a buddhává válásig "mások véleménye, és
saját elmélkedésünk révén" világosodik meg. Bár az útmutatásra szükség
van, a szintézis hangsúlyos szerepet kap tanításaiban.
Nem nehéz megérteni, miért fogadták szívesen ezt a tanítást az akkori
indiai társadalomban. Azért, mert elítélte egyrészt a hindu brahmanok, vagyis a
papi kaszt kapzsiságát és korrupt vallási szokásait, másrészt a jainisták
szigorú aszkézisét, valamint más misztikus kultuszokat. Buddha gondolati
kiindulópontja a világtörvény amely nem más, mint a világ létezésének és
működésének szabálya, oka és biztosítéka. Ebben az értelemben a klasszikus
buddhizmusnak nincs istentana, mert nincs szüksége valódi istenfogalomra. Ebből
nem az következik, hogy Buddha tagadná az istenek realitását, de a róluk
alkotott emberi fogalmakat az emberi elme alkotásának tekinti. Buddha
"ateizmusának" lényege, hogy az istenképzeteknek és formáknak nincs
feladata, mert az ember hite szerint közvetlenül is megvalósíthatja a dharma –
állapotot, amely inkább egy ember- és erkölcs-központú életvezetési módot kíván
nyújtani. Buddha tanításai véget vetettek az áldozatoknak és a
rítusoknak, a megszámlálhatatlanul sok istennek és istennőnek, valamint a
kasztrendszernek, amely az emberek életének minden területét uralta s a népet
rabszolgaságban tartotta. A későbbi buddhista mozgalmak közös sajátossága, hogy
a dharma-világrend szentsége mellett maga a Buddha válik olyan alakká, aki
minta és példakép a hívek szemében.
Erkölcsi értékek
A buddhista etika egyik alapelve a mindenfajta élet tisztelete és védelme. A másik fontos alapelve a nem ártás tanítása, ami mindenre vonatkozik, emberre, állatra, növényre és természeti környezetre egyaránt. A tanítások azt mondják, hogy a megvilágosodás útján járónak két alaptulajdonságot kell kifejlesztenie magában, a szeretetet és az együttérzést. A buddhista szeretet-eszmény azt a kívánságot jelenti, hogy minden lény legyen boldog, míg az együttérzés azt, hogy minden lény szabaduljon meg a szenvedéseitől. A buddhizmust gyakorlónak meg kell valósítania az elfogulatlanságot, ami nemcsak az emberekhez való viszonyban, hanem a környezettel szemben is követelmény. Így az erre törekvő saját, sőt általános emberi érdekeit sem helyezheti más létezőké fölé, a természet megkárosításával nem juthat egyéni előnyökhöz.
A buddhista a saját boldogsága miatt is törekszik a békére és nyugalomra. A buddhizmus tanítása szerint, ha cselekedeteink során másokra és a környezetünkre tekintettel vagyunk, az előbb-utóbb a saját javunkra válik. Mindezek miatt minden buddhista végtelen tisztelettel fordul a környezete felé, tudja, hogy minden cselekedetének egyetemes vonatkozásai is vannak. A buddhista életmód egyszerű és mértékletes, elutasítja a tudomány fensőbbségének nevében a természet leigázását, valamint mindenfajta fejlődéselvű mohóságot. Tehát környezet-etikája szemben áll mind a kommunisztikus, mind a kapitalista felfogással. Ez utóbbinak a legfőbb mozgatója a minden emberben ott szunnyadó mohóság, amelynek következménye a mindennel szembeni agresszív kizsákmányolás. “A szerzés vágya igen természetes és általános, az emberek mindent megkaparintanak, amit megkaparinthatnak, és ezért dicséret illeti őket, nem szidalom.” – N. Macchiavelli.
A buddhizmus alapvető gyakorlata az önmegtartóztatás, ami megteremti a
környezet megóvásának lehetőségét. A buddhistában meglévő megelégedettség
érzése szemben áll a szerzési ösztön szabadjára engedésével. Ez utóbbi valóban
a nyugati civilizáció mérhetetlen technológiai fejlődését eredményezte, de
ezzel párhuzamosan környezeti katasztrófák előmozdítójává is vált. A buddhizmus
másfelől olyan értékeket épít az emberekbe, amelyek sokkal fontosabbnak
tekintik a szellemi javakat, mint a világi vagyonszerzést. A buddhista
bölcselet fontos tanulsága, hogy a tudás vajmi kevés, ha nem aszerint
tevékenykedünk és élünk. Őszentsége Tendzin Gyáco, a XIV. Dalai Láma szerint
ezeknek az általános elveknek kell képezniük a helyes magatartás alapját. A
fejlett nyugat számára sok tanulsággal szolgálhat mind a buddhista, mind a
hagyományos tibeti környezetkultúra, ahogyan sok más nép kultúrája is.
Befejezésül idézzük Őszentsége irányadó szavait: “Meg kellene tehát találnunk a
módját, hogy olyan harmóniában éljünk, mint ezek a hagyományos közösségek,
ugyanakkor teljes mértékben részesüljünk az új évezred hajnalán
rendelkezésünkre álló anyagi lehetőségekből.” Békesség minden lénynek!
Ez a Béke-sztúpa, amely a 316 méteres Zalaszántói hegyről néz a
Balatonra, 30 m
magas és 24 méter
széles. Kívánjuk, hogy Európa legnagyobb sztúpája járuljon hozzá a
világbékéhez! Buddha tanításai, ereklyéi és egy 24 méteres életfa található a
sztúpa belsejében. A Buddha-szobor Dél-Koreából származik. A sztúpa Buddha
szellemét, ugyanakkor bölcsességét, minden élőlényhez fűződő együtt-érzését és
szeretetét is jelképez. A béke, a boldogság és a megvilágosodás jelképe.
Őszentsége, a 14. dalai láma, Tendzin Gyaco 1993. június 17-én ünnepi keretek
között nagy örömmel személyesen avatta fel ezt a sztúpát. A Magyarországi
Buddhista Béke Sztúpa
Sugározzon ez a Béke-sztúpa innét az Emberi Jogok Parkjából, mindent átható békeszerető gondolkodást az egész világba!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése