Mit jelent számunkra a magyar nyelv? címmel rendezték meg a magyar nyelv napja központi
ünnepségét november 13-án a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Honlapunk Balázs Géza előadását adja közre.
Úristen,
ez érvényes kérdés? Megkérdezném: mit jelent Önök számára a levegő? A fény? A
napsütés? A boldogság? A kiegyensúlyozottság? Az élet?
Egyáltalán,
miért kell ilyen kérdést föltenni? Netalán azért, mert erősíteni kell magunkban,
másokban az anyanyelv iránti szeretetet? Odaadást? Megbecsülést? Ma már a
természet, az anyanyelv szeretetét is tanítani kell? Nem jön magától? Fordítsuk
meg a kérdést: van, akinek nem jelent semmit? Van, aki nem szereti az anyanyelvét?
S ha így van, miért kellene vele foglalkozni? Esetleg nem orvoshoz kellene az
ilyet vinni? S mivel minden lehet tudományos kérdés, egy konferenciának anyanyelvbetegségek
nevet adni?
Mit
jelent számunkra a magyar nyelv? Tekintsük érvényes kérdésnek? Vagy csak
költői-retorikainak? S inkább arra figyelmezzünk: vannak-e anyanyelvünkkel
kapcsolatban teendőink? Vagy hallgassunk a gúnyolódókra, akik azt mondják,
Szent István korában sem volt nyelvész, nyelvművelő pedig kiváltképpen nem,
mégis megmaradt a nyelv, most mi a probléma?
Ünnepeljük
a magyar nyelvet, avagy okos emberek gyülekezetében gondolkozni kívánunk a
magyar nyelvről? Esetleg arról, hogy vannak itt új nyelvi-nyelvhasználati
jelenségek? És hogy miként vélekedünk róluk? Hogy mi újság azzal a bizonyos szeretett-üldözött
szlenggel, meg nyelvi infantilizálódással és persze a köznyelvvel? Beszéljünk
korunk technokulturális fordulatáról, annak a nyelvre gyakorolt hatásáról? Az
sms- vagy netnyelvről, esetleg digilektusról? Arról, hogy a gyerekek ezt az
írásmódot azonnal elsajátítják, az akadémiai helyesírást pedig már nem? Vagy ez
is fölösleges a gúnyolódók szerint, hiszen Gutenberg korában sem rendeztek a
nyelvművelők konferenciát?
Arról
kellene beszélni, hogy sokak szerint az anyanyelvekben metafizikai erő van?
Idézzük Mezzofantit? Hogy a magyar nyelv különösen alkalmas a természettudományos
gondolkodásra? Idézzük Tellert? Hivatkozzunk Czuczor Gergelyre és Fogarasi
Jánosra, éppen 150 éve megjelent szótárukra? A magyar nyelv természeti
rendjére? Az ebből kiinduló „szerves” magyar nyelvészeti kutatásokra? Vagy
inkább a Czuczort-Fogarasit „naivnak” nevezőkre? Beszéljünk
arról, hogy filozófusok-írók mondják ki: nő a világban a kommunikációképtelenség?
S hogy a kommunikációképtelenségből fakad az idegenségérzés, s a gyűlölet apró
tégláiból falak emelkednek, s hogy kommunikációképtelenség vezet az
agresszióhoz?
Maradjunk
házunk táján? Mondjuk el, hogy a mai magyar nyelv fejlett és változatokban
gazdag nyelv? Esetleg említsük meg, hogy a határokon kívül persze már más a
helyzet? Hozzuk szóba, hogy a magyar nyelv helyzetéről, jövőjéről
Magyarországnak kötelessége gondoskodni? Hogy erre valószínűleg a világ másik
200 állama nem fog különösen odafigyelni?
Hogy
a gondoskodás szükséges? Mert például a magyar nyelv és irodalom szakosok,
tanárok képzése olyan alacsony szintre került, hogy a jövő évtől a határon túl
több magyar szakost képeznek, mint idehaza? Hozzuk szóba, hogy a TIT korábban
milyen áldásos tevékenységet folytatott a magyar nyelv hete megrendezésével? S
most, 45 év után az a helyzet, hogy ma már csak egy nap a magyar nyelv hete? S
azon az egy napon egyetlen fiatalt sem látni? Vagy térjünk át a médiára, persze
a közszolgálatira? Hogy az 1976-ban megalakult rádiós nyelvi bizottság 2011-ben
megszűnt? És erről még csak nem is értesítették őket? S azóta nyilván sokkal
jobb a közszolgálati média nyelvi állapota? Hozzuk szóba, hogy talán közszolgálati
feladat lenne a nyelvművelés?
Beszéljünk
arról, hogy a közösségek építik fel a társadalmat? S a közösségek alapja a
zavartalan kommunikáció, a beszélgetés? Hogy mennyire fontosak a színjátszók, a
versmondók, a mesemondók, a népdalénekesek, a disputások (vitakörösök), a
slammerek és talán a rapperek is (ha nem káromkodnának), s hogy az
oktatás-nevelés kiterjesztésében milyen nagy szerepe van a szépkiejtésben,
szövegértésben, retorikában, helyesírásban és grammatikában vetélkedő
fiataloknak? Kell ezt bizonyítani? Bizonyítsuk úgy, hogy egyetlen negyedórára
bekapcsoljuk bármelyik televízió bármelyik híradóját, és egy előadásra elegendő
kommunikációs-nyelvi hibát gyűjthetünk?
Beszéljünk
a magyartanárokról? A nyelvtanórákról? A bolognai folyamat által megvert félszakosokról?
Akik akár kétévnyi tanulmánnyal a hátuk mögött állhatnak most katedrára magyar
nyelvtant és irodalmat tanítani? A becsapott szülőkről, hallgatókról, egyetemi
oktatókról? Vagy inkább azokról beszéljünk, akik már semmit se akarnak? Hiába
lettek közfeladatot ellátó személyek, már csak a hátralévő éveket számlálják?
Beszéljünk
inkább megszállottakról? Akik akkor is tenni és cselekedni fognak, ha ezért nem
jutalom, hanem büntetés jár? Akik saját maguk pénzén viszik a gyerekeket a
győri és sátoraljaújhelyi anyanyelvi versenyekre, mert az iskolák már nem
tudják fizetni az útiköltséget?
Esetleg
ecseteljük azt a pillanatot, amikor Kazinczy Ferenc emlékcsarnoka előtt, a
kissé hideg októberi szélben középiskolások átveszik a jutalmakat és a
jelenlévők szíve megtelik melegséggel? Hogy 20 éve egy olyan hölgy vette át a
jutalmat, aki ma Magyarország 30. leggazdagabb embere, s ma középiskolások
százait utaztatja saját alapítványával Széphalomba? Beszéljünk
a nem csüggedőkről? Akik bíznak abban, hogy van értelme cselekvésüknek? Akadémiai
elnökökről, miniszterekről, államtitkárokról, minisztériumi osztályvezetőkről,
tanfelügyelőkről, pedagógiai központok munkatársairól, akik azt mondják, ez
fontos? Esetleg
említsük meg, hogy mindezt talán érdemes lenne egy nagy közös cselekvési programba
szervezni? Hogy nem cselekedni mulasztás, de cselekvési terv, stratégia nélkül
cselekedni botorság? Hogy lenne még mit tanulnunk racionalitásból: szervezetek
ökonomikus működtetéséből?
Mit
jelent számunkra a magyar nyelv? Nem tudhatom…, nem tudhatom, hogy Önöknek mit
jelent, csak a tekintetükből olvasok. Nekem a szüleimet, testvéreimet jelenti,
a szülőhazámat, a tájakat, amelyeket főként gyalogosan, kerékpáron és csónakon
jártam be, a történelmünket, a barátaimat, a szerelmeket, a szűkebb és tágabb
családomat, a munkatársaimat, a tanítványaimat… Tegnap este a Bárka Színházban
voltam egy egyetemista társasággal. Egy ifjú hölgy, huszonéves, odafordult
hozzám, azt mondta, hogy az édesanyját is én tanítottam. Elmondta, négyen vannak
testvérek, s édesanyja azt mondta neki, hogy ha én fogom tanítani, akkor az jó
lesz…
Nos,
ezt jelenti nekem a magyar nyelv! Tanulni, művelni, együttműködni, feszültségeket
tompítani, megszüntetni – átadni, és szeretetben megmerítkezni… Tudom, hogy
erre alkalmas a magyar nyelv. A magyar nyelv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése