Vízkereszt az egyik
legrégibb ünnep, régebbi a karácsonynál. Görög neve epiphaneia, amely szó szerint
azt jelenti: megjelenés, fenn
ragyogás, átragyogás. Mitológiai jelentése: az isteni lény személyes
megjelenése az emberek között. A korai keresztény gondolkodásban a szó
jelentése összefüggött az evangéliumban szereplő fontos eseménnyel, amikor
Keresztelő Szent János a Jordán folyónál megkeresztelte Jézust (Márk 1:10,11).
A régi egyházak sokat vitáztak arról, hogy pontosan mikor is volt Jézus
születése. Vajon a betlehemi fizikai megjelenés volt az igazi, vagy az isteni
megnyilatkozás a Jordán vizénél?
Vízkereszt számos keleti egyháznál a mai időkben is megjelenik a
keresztség és az isteni születés ünnepeként. A nyugati egyházban a hagyományok
szerint a Háromkirályok napján, vagyis a 12. napon szedik le a karácsonyi
díszeket. Ilyenkor helyénvaló lehet a karácsonyi történet olvasása Máté
evangéliumának kezdetétől. Az evangéliumi történetből megtudjuk, hogy a három
bölcset csillag vezette, de arra nincs utalás a szövegben, hogy ők királyok
voltak, sőt még arra sem, hogy hárman lettek volna. (A mágusok perzsiai
zoroasztrista papok voltak.) Egy ismeretlen eredetű, de erőteljes hagyomány
változtatta a bölcseket három (fiatal, középkorú és öreg) királlyá, és gyakran
három különböző (afrikai, kaukázusi, ázsiai) típusként emlegették őket. Nevet
is kaptak: Gáspár, Menyhért, Boldizsár. Később az utazók védőszentjei lettek. A
bölcsek aranyat, tömjént és mirhát vittek ajándékba. Ezek szimbolikus ajándékok
voltak, a Kisded isteni szuverenitását és bölcsességét, az Ő magasztos papi
küldetését a világban és a test halála fölötti uralmát vélték általuk
elismerni. Ezek voltak azok az ajándékok, amelyeket Jézus magával hozott nekünk
a földi létbe. Az arany Krisztus Urunk királyi voltának a szimbóluma. Gáspár
királyként megajándékozta vele a Királyok Királyát. Menyhért a tömjént adta.
Eleink úgy hitték, hogy a drága illat összeköti az embert Istennel. A
tömjénezést a főpap végezhette. E tisztség neve latinul pontifex, amelynek
magyar jelentése: hídverő. Ez tehát Jézusra , mint az Isten és ember között
hidat verő főpapra utal. A mirha egy észak-afrikai fa gyantája, Egyiptomban a
holtak balzsamozására használták. Ajándékként azt jelképezi, hogy a halál nem
uralkodhat el Jézuson, ez tehát előre vetíti a Kis Jézus későbbi sorsát.
Mindezeket a minőségeket a tudós doktorok is fölismerték a templomban, amikor a
tizenkét éves Jézus
hallgatta és kérdezgette őket (Lukács 2:46,47). Fölismerte
Keresztelő Szent János a Jordán folyónál és Mária Magdaléna húsvét reggelén a
kertben. Ezen találkozások alkalmával Jézus igaz lénye ragyogott, "megfogyatkozva"
ezáltal földi személyiségét. A mennyei fény, amely hajdan csak a bölcseknek
világított, most az egész világnak világít. Ahogy Novalis mondja a Lelki énekekben: "Ő a
csillag és ő a nap, kút, melyből öröklét fakad". (12/9, fordította Rónay
György.) A csillag, amelyet a bölcsek követtek, nem a mennyei messzeségbe,
hanem egy házhoz, földi lakóhelyhez vezetett, és útjuk elkerülhetetlen része
volt a találkozás Heródessel. Magas törekvésünk, vágyakozásunk helyét keresve talán mi is
csillagot követünk. Ez a törekvés mindig a földön valósul meg, szilárdan
beágyazva mindennapi életünkbe, földi feladatainkba és felelősségünkbe.
Útközben láthatatlan nehézségekkel találkozunk, csalódunk, vagy éppen veszélybe
kerülünk, ami arra kényszerít bennünket, hogy irányt változtassunk. De mindezek
fölött, sikeren és bukáson, jón és rosszon túl csillag ragyog, és sugarainak
tiszta fénye vezet bennünket előre. És tovább előre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése